- Europees wegtransport
- Nieuws
- Invoering Deense Maut per 2025
Invoering Deense Maut per 2025
Vanaf 1 januari 2025 voert Denemarken een kilometerheffing in voor vrachtwagens van >12 ton, gebaseerd op de afgelegde afstand en de CO2-uitstoot. De tolheffing vervangt het huidige Eurovignet.
Door over te stappen op een kilometerheffing, streeft Denemarken naar een eerlijkere verdeling van de kosten die voortvloeien uit weggebruik, zoals infrastructuurslijtage, verkeersongelukken, geluidsoverlast, luchtvervuiling en verkeerscongestie.
In eerste instantie zal de kilometerheffing alleen van toepassing zijn op vrachtwagens van 12 ton en zwaarder. Vanaf 1 januari 2027 wordt de heffing uitgebreid naar vrachtwagens van 3,5 ton en zwaarder. Bovendien zal de heffing in 2028 worden uitgebreid naar het volledige Deense wegennet, wat neerkomt op ongeveer 75.000 kilometer.
Rekenvoorbeeld
Men verwacht een Maut van € 0,30 per km. Alleen al naar onze Deense agent is het zo'n 180 km snelweg heen en terug, dat betekent extra kosten van € 54 per truck. Dit heeft flinke invloed op de vrachttarieven naar Denemarken, naast de overige stijgingen:
- De kostenontwikkelingen in het grensoverschrijdend wegvervoer volgens het Panteia rapport zijn tussen de 3,6% en 4,6%, exclusief de genoemde Maut verhoging.
- Ook de eerdergenoemde Mobility Package is nog altijd van belang.
- De tolgelden in andere landen als België, Frankrijk, Italië, Polen en Spanje worden ook langzaam verhoogd - maar ook in Nederland.
- Tekort aan chauffeurs en warehouse medewerkers blijkt structureel.
Beijer heeft zelf nauwelijks invloed op sommige (overheids-) zaken. U mag van ons verwachten dat we niets nalaten om zo efficiënt en duurzaam mogelijk onze werkzaamheden te doen.
Zoals u van ons gewend bent doen wij het uiterste om uw goederen op de juiste plek te leveren, op het juiste moment, in de juiste staat.
Meer info in deze video: Kilometer-based toll for trucks on primary roads in Denmark on Vimeo