Deens Duitse tunnel vordert gestaag

De Fehmarnbelt-tunnel is een ambitieus infrastructuurproject dat Denemarken en Duitsland onder de Oostzee zal verbinden. De tunnel, met een lengte van 18,2 kilometer, wordt de langste gecombineerde weg- en spoortunnel ter wereld en zal de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen aanzienlijk verkorten.

09-12-2024
Deens Duitse tunnel vordert gestaag

Voortgang van de bouw:

  • Productie van tunnelelementen: In december 2023 werd het eerste tunnelelement voltooid. De productie van de resterende elementen zal doorgaan tot 2027. Deze elementen worden vervaardigd in een speciaal gebouwde fabriek in Rødbyhavn, Denemarken.
  • Duitse spoorverbindingen: Deutsche Bahn is begonnen met de aanleg van de nieuwe spoorverbinding op het eiland Fehmarn. De huidige lijn wordt uitgebreid en geëlektrificeerd om treinen met snelheden tot 200 km/u mogelijk te maken.

Toekomstige impact:

Na voltooiing zal de tunnel de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen terugbrengen van 4,5 uur naar ongeveer 2,5 uur. De oversteek zelf zal slechts zeven minuten per trein en tien minuten per auto duren. Dit project zal de connectiviteit tussen Scandinavië en Centraal-Europa aanzienlijk verbeteren en bijdragen aan een groenere transportsector.

De voltooiing van de Fehmarnbelt-tunnel is gepland voor 2029. Het project wordt grotendeels gefinancierd door Denemarken, met steun van de Europese Commissie. Ondanks uitdagingen en kritiek, met name op ecologisch gebied, vordert de bouw gestaag en wordt het gezien als een belangrijke stap in de verbetering van de Europese infrastructuur.

Overigens blijft de veerboot ook varen met een oversteektijd van 45 minuten. Rederij Scandlines blijft ook na ingebruikname van de tunnel varen, zegt een woordvoerder. ‘Op tijd kunnen we niet concurreren. Maar er zullen ook vrachtwagenchauffeurs zijn die een pauzemoment willen, mensen die onderweg wat willen eten of de ervaring van een overtocht over zee willen.’

Meer info op 'De toekomst van transport in Denemarken' & De introductie van Deense Maut per 2025.

Bronnen:
FD
Railtech