Ervaring is waardevol

Ervaring is waardevol
Beijer heeft een gemiddeld aantal dienstjaren per medewerker van 16,1 jaar. Je kunt ons dus beslist als een ervaren dienstverlener kwalificeren. Maar is ervaring waardevol? Laten we daar eens dieper induiken.

Door ervaring kun je vooraf mogelijkheden en risico’s goed inschatten, en daardoor een vervoers- of logistiek vraagstuk goed en meest bekwaam verzorgen. Onze ervaring resulteert in een probleemloze afwikkeling van opdrachten tegen de voor die opdracht meest passende investering.

Van het grootste belang blijft wel om onze ervaringen goed aangemeten te communiceren met onze (potentiële) opdrachtgevers. Immers, wanneer wij door onze ervaring situaties en uitdagingen zien aankomen en deze met onze opdrachtgevers vooraf bespreken kan dat overkomen als:
“moeilijk doen / beren op de weg zien / onnodig kosten verhogen”. Terwijl onze medewerkers juist geacht worden om pro-actief mee te denken.

Onze gemiddelde 16,1 dienstjaren werkervaring is dus enkel echt waardevol (synoniem van waardevol = kostbaar) wanneer we in staat blijken om onze ervaring voldoende goed toe te lichten bij onze opdrachtgevers. Laten we dat na; dan is ook onze ervaring waardeloos.

Ervaring of routine?
Enige kanttekening bij al deze wijze ervaring is op zijn plaats. Elke dag opnieuw hetzelfde herhalen en hetzelfde doen, wordt ook wel routine genoemd. Maar is routine waardevol? Een routinier kan zijn ervaring meenemen en overbrengen (denk aan Johan Cruijf die op 37-jarige leeftijd in 1984 nota bene Feyenoord aan het landskampioenschap hielp nadat Cruijf bij Ajax ‘overbodig’ werd, of de reeds ‘afgeschreven’ Roger Federer die na 5 jaar zonder Grand Slam op 36-jarige leeftijd toch nog 3 Grand Slams wint).

Maar kan een routinier nog wel mee met innovatieve zaken? Als je elk jaar hetzelfde doet, alleen voor een andere klant, lijkt het meer op een gewoonte. Dan kan ervaring als een last ervaren worden. Want als je de dingen doet zoals je ze deed, gaan ze zoals ze gingen. In een sterk bewegende markt als de transport branche is meer benodigd dan alleen ervaring. Vandaar dat bij Beijer ervaring wordt gecombineerd met moderne technologie, bijscholing en jonge honden om het beste van beide werelden te combineren. Door de combinatie ervaring en nieuwe ideeën is Beijer in staat om onze klanten de juiste logistieke oplossingen te bieden.

Hier onder een waargebeurd verhaal waarbij ervaring bijzonder waardevol was, echter niet op die waarde wordt ingeschat door de opdrachtgever.

A ship engine failed, no one could fix it.
Then they brought in a man with 40 years on the job.

He inspected the engine carefully, top to bottom.
After looking things over, the guy reached into his bag and pulled out a small hammer.

He gently tapped something.
Instantly, the engine lurched into life. The engine was fixed!

7 Days later the owners got his bill for 10k.
‘What?!’ the owners said, ‘You hardly did anything. Send us an itemized bill.’

The reply simply said:  ‘Tapping with a hammer: $2 Knowing where to tap?  $9,998’.

Don’t Ever Underestimate Experience.

 

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Comments for this post are closed.